Mer om PBL på UCLA

UCLA_scchool of medcine

Läkarutbildningens byggnad: David Geffen School of Medicine. (Foto L.Henningsohn)

 

Vänner och kollegor
Som ni vet är jag på en Teaching Sabbatical på University of California Los Angeles (UCLA) i Los Angeles. I min förra rapport berättade jag om resan hit och mina och familjens första upplevelser med vistelsen här.

Jag får ju inte närvara i klinisk aktivitet mer än 20% av tiden men det gör mig inget. Jag har hittat så många pedagogiska aktiviteter som jag gärna närvarar vid istället, bland annat PBL.

Problem based learning PBL

Under de senaste 2 månaderna har jag haft förmånen att tillsammans med en pensionerad kirurgkollega Ivan Shulman, fått ansvara för PBL undervisningen för en grupp på 10 st första-årsstudenter (MS1) på läkarprogrammet här. Som ni kanske kommer ihåg så ingår de i sin kurs (Class of 2023) på 175 studenter. Under de första 2 åren läser de ju mest teoretiskt och lär grunderna för yrket. Dessa år är uppdelade i Block på cirka 8 veckor vardera. De är nu inne i block 2 (Cardiovascular, Renal and Respiratory Medicine 1). Alla block innehåller flera olika pedagogiska metoder, PBL, TBL, SP, labbar, föreläsningar, dissektioner mm mm.

I block 2 börjar varje vecka med ett klurigt PBL fall kl 8-10. Här undervisar jag! Under dessa 2 timmar får studenterna en succesivt ökande mängd information under tiden som fallet progredierar. Mot slutet av två-timmarspasset ska så många intressanta oklarheter ha dykt upp att alla studenter fått varsin Learning Issue (LI). Vårt jobb som facilitator är mycket spännande eftersom detta leder till att man tränas inför sitt framtida arbete. Svårigheten är att man lätt luras in i att ge svar på studenternas frågor istället för att de själva jobbar fram svaret. I klassisk PBL ska ju studenterna själva ta reda på de frågetecken som dykt upp och undervisa varandra. Precis som i verkligheten – det dyker ideligen upp nya svåra problem som vi inte har svar på men som leder till att man måste ta reda på mer (=LI). På torsdagen ska studenterna ha skrivet ungefär en A4 sida med svaret på den LI som de själva valt att fördjupa sig med. Vi lärare läser och kommenterar deras arbete. På fredagsmorgonen kl 8-10 fortsätter fallet efter att alla studenter undervisat varandra i den LI de själva tagit reda på mer om. Mer information tillkommer successivt tills fallet lösningen kommer och förhoppningsvis alla förstått fallet. På detta sätt tränas studenternas förmåga att själva ta reda på mer info då det behövs, precis som i verkligheten.

Pensionärer och läkarstudenter är lärare vid PBL-sessionerna

Det är inte bara studenterna som lär sig mycket av detta utan även jag själv. Jag är ju inte specialist i något av de ämnen som undervisas men har gamla grundkunskaper som behöver dammas av. Det är jätteroligt att se studenterna utvecklas. Vad består då lärarstaben av? Det här är extra spännande tycker jag. De flesta lärare är pensionerade gamla kliniker som vill ”ge tillbaka” något av tacksamhet till sitt universitet. De arbetar alltså gratis. Ungefär hälften av grupperna leds av denna typ av facilitatorer. Den resterande delen undervisas av pedagogiskt intresserade MS4 studenter (sistaårsstudenter) som då förutom för att förkovra sig själva också får pedagogiska meriter. Om det är möjligt tycker jag vi borde fundera över detta hemmavid också.

pbl_grupp.jpg

PBL session med 10 studenter i grupprum. (Foto: L.Henningsohn)

När fredagspasset är gjort börjar en timmes genomgång för oss lärare av nästa veckas fall. Genomgången leds av den som gjort fallet och görs under en extra lyxig fikastund.

Standardiserade patienter

Vad gör då studenterna mellan PBL sessionerna på måndag och fredag? Jo, förmiddagarna innehåller föreläsningar i stora föreläsningssalen och eftermiddagarna ägnas åt olika gruppaktiviteter och laborationer såsom anatomiska dissektioner inom det ämne man just läser. På eftermiddagarna delas alltså kursen i olika grupper. En del kommer också att gå igenom ”doctoring” där man lär sig anamnestagning, statusundersökning, professionalism mm. Jag har här deltagit vid några sessioner där studenterna får träffa standardiserade patienter med olika sjukdomar. Svåra fall de fått har varit hemlös ung man med underlivsproblem som visar sig ha HIV, en deprimerad självmordsbenägen ung nyförlöst kvinna och en psykotisk missbrukare. Att utvidga vår svenska verksamhet med standardiserade patienter för studenternas lärande tror jag är viktigt i den framtida högeffektiva sjukvården.

Vi har också hunnit med några fler resmål här i Kalifornien. Eller vad sägs om:

  • Motorcykeltur i södra kalifornien.
  • Vindistriktet Napa Valley
  • Avenue of the Giants, världens största träd
  • Highway 1, Pacific Coast Highway
  • San Fransisco
  • Monterey
  • Morro rock
  • Huntington Beach
  • Los Angeles Down town

Här är fortfarande fint väder varje dag. Nu i 4 månader i rad. Hemkomst beräknas till juletid. Sedan blir allt som vanligt igen.

Vi hörs

Lars Henningsohn
Vice ordf KU

0 comments

Related posts