Numera är jag sloven…

Av: Emma Hägg, kommunikatör och samordnare KI Karriärservice

Jag har verkligen haft fantastiska och inspirerande dagar i Ljubljana. Tillsammans med kollegor inom vägledning och karriärservice från 13 länder har vi utbytt erfarenheter och lyssnat till intressanta presentationer, ätit, druckit och skrattat en hel massa tillsammans. Formatet “staff training”är verkligen perfekt för att hinna prata med i stort sett alla och skapa en vi-känsla som naturligtvis resulterat i en whatsapp-grupp som heter ”the Slovenians” …för fortsatt kontakt!

Universitetet i Ljubljana har 40 000 studenter och man arbetar centralt med karriärservice tillsammans med en koordinator på var och en av de 5 fakulteterna. Huvudpunkten på vårt program var ”the elevator pitch festival”, en speed-dating aktivitet med ett 20-tal företag på torget framför universitets huvudbyggnad. Vi fick festivalens förberedelser och upplägg presenterat för oss och kunde själva under eventet observera hur studenterna köade vid bussar som fungerade som ”möteslokaler” och hur de effektivt strömmade ut ur dem för att på nytt köa till nästa buss när visselpipan ljöd var femte minut.

Tyvärr var bortfallet av deltagare till festivalen ganska högt och det var en punkt vi diskuterade mycket under veckan. Hur kan vi kan engagera studenter och hur kan vi få dem att komma på våra aktiviteter? En hel eftermiddag lades på att dela erfarenheter inom 5 olika områden; International cooperation; Career Service and Alumni; Online services; Engaging students/Motivation; Engaging students/Marketing. Dessa diskussioner gav många bra idéer på aktiviteter eftersom vi precis börjat att arbeta med studenter som målgrupp för karriärservice aktiviteter på KI. Vi insåg också att vi på många sätt hanterar samma slags utmaningar oavsett om vi arbetar i Porto, Hannover eller Bukarest.

25 nya vänner och ett nytt underbart land på min lista av besökta länder. Vem visste att jag skulle åka till Ljubljana som svensk men komma hem som sloven!

Emma Hägg…”the slovenian”/Kommunikatör/Karriärsamordnare på Student och karriärservice

Emma

International Coordinator with a great interest for communications and a talent for project management. Employed by Karolinska Institutet since 2004.

0 comments