Första dagen på Universidad del Azuay

Av: Anna Dahlerus, internationell koordinator, Internationella kansliet/SER

Äntligen dags att återse våra kollegor som besökte KI i höstas, dekanen och vicedekanen för Facultad de Medicina, samt deras oumbärliga administrativa kollega som koordinerar den mesta verksamheten på fakulteten. Vi ses på Universidad del Azuays huvudcampus och inleder vårt besök med att tillsammans träffa universitetets Vicerrectora som tar emot oss på sitt kontor. Hon föredrar att prata spanska, men gör det väldigt tydligt och långsamt så att till och med jag förstår! Till skillnad från de som bor vid kusten (i Guayaquil) som pratar fort och otydligt enligt Cuencaborna. Hon är uppriktigt intresserad av detta samarbete och ser det som viktigt för hela universitetet att etablera samverkan med utländska lärosäten som inte endast omfattar utbildning. Efter sedvanlig fotografering blev vi också intervjuade av en professor i journalistik och tillika BBC-reporter om syfte med vårt besöket och om Linnaeus-Palme.

Universidad del Azuay (UDA) är ett av fyra universitet i Cuenca, det är ett privat universitet med ca 6 000 studenter. Alltså jämförbart med KI när det gäller utbildning på grundnivå och avancerad nivå, men då är samtliga 6 fakulteters studenter inräknade. UDA erbjuder sammanlagt 28 utbildningsprogram, varav  läkarutbildningen är den nyaste utbildningen – den startades 2003. Facultad de Medicina har ett eget campus vid ett av Cuencas större sjukhus, men dit kommer vi först imorgon.

Vi får en kort rundvisning på campus som följs av presentationer både generellt om universitetet  och om Facultad de Medicina och den 6-åriga läkarutbildningen. Däremellan förmiddagsfika på en av studentrestaurangerna – empañadas och kaffe.  När det är dags för lunch skiljs vi åt och vi återvänder till hotellet medan våra värdar åker hem till sina respektive familjer för att äta lunch. En normal skol-/arbetsdag inleds redan 07:00 på morgonen och efter den långa lunchpausen mitt på dagen återvänder man till sitt arbete på eftermiddagen och fortsätter att jobba fram till 19:00 eller 20:00. Arbetar man inom motvarigheten till dem offentliga sektorn eller kommunalt är arbetstiden ofta 08:00 till 18:00 med 30 min – 1 h lunch.

Under eftermiddagen får vi en guidad rundvandring i den gamla historiska delen av Cuenca och vi passerar ett antal av de totalt 52 kyrkor som finns i stan. De allra flesta ecuadorianer är praktiserande katoliker och går ofta i kyrkan. Trötta efter denna dag tog vi en kaffe med dopp på ytterligare en pärla till café, Tutto Freddo, som ligger vid stora torget (Parque Calderón) i den gamla historiska delen av Cuenca där vi också bor.