Ingapirca

Av: Anna Dahlerus, internationell koordinator, Internationella kansliet/SER

Våra fantastiskt vänliga och generösa kollegor har planerat ett intensivt program för oss för att vi ska hinna se och uppleva så mycket som möjligt av Cuenca och dess omgivningar, utöver besöket på universitetet. Vi rivstartar lördagsmorgonen, efter en god frukost med färsk frukt, toast och pannkakor, med att bli upphämtade av en student från universitetets School of Tourism, som med minibuss ska ta oss på en tur norrut mot grannprovinsen Cañar och Ingapirca, den största inkaruinen i Ecuador.

Anderna. Det är magiskt vacker syn som möter oss när vi kör upp i bergen mot ännu högre höjder än vad vi befinner oss på (Cuenca ligger på knappt 3 000 meters höjd i La Sierra, höglandet). På de trädbeklädda bergssluttningarna, som skiftar i alla möjliga gröna nyanser trots de regntunga molnen, klättrar kor och får (”4×4 animals”) och vi passerar små städer, byar och odlingar av framförallt majs och potatis. Husen varierar i storlek, men är alla byggda av tegel, betong med eller utan puts och i alla fönster är gardiner fördragna.

Guiden i Ingapirca har mycket att berätta. Dagens Ecuador har varit befolkat i många tusen år. I slutet av 1400-talet lade Inkariket under sig området och som störst täckte ett territorium på mer än 3 miljoner kvadratkilometer från det som i dag är Colombia, Ecuador, Peru och Bolivia till Chile och Argentina. Ingapirca blev en viktig plats längs en av Inkarikets huvudvägar som gick över höglandet mellan Quito och Cusco i Peru. Men Inkafolket mötte hårt motstånd från Cañarifolket som bodde där och stred för att behålla sin heliga plats. De lyckades dock sluta fred och ska ha levt sida vid sida i Ingapirca. Ruinen består idag av lämningar, bl a ett soltempel och akvedukter, från både Cañari och Inka.

När vi lämnar Ingapirca börjar det dugga. I Cuenca har man “four seasons in one day”, så man måste vara beredd på alla typer av väder. Med regnjacka och paraply över tunnare sommarkläder och en kofta är man fullt utrustad. Vi kör vidare mot lunchen som består av ris, potatisbullar med ost och grillat fläsk, en vanlig rätt här. Därefter fortsätter vi vår färd tillbaka till Cuenca där vi ger oss ut i strålande sol på jakt efter GOTT kaffe. Det hittar vi på Café Muccha. Ett tips för dig som besöker Cuenca.

Kvällen tillbringar vi över varsin dator för att förbereda presentationerna om Sverige och KI. Regnet vräker ner, det åskar och blixtrar och det fortsätter hela natten. Apropå “four seasons in one day”…