Bienvenidas a Ecuador

Av: Anna Dahlerus, internationell koordinator, Internationella kansliet/SER

Äntligen framme! Efter nästan ett dygns resande – från dörr till dörr och med två byten – landade vi i Cuenca i Ecuador. Trötta men spända på vad denna veckas besök på Universidad del Azuay kommer att innehålla och bära med sig. Välkomna att följa med oss på vår resa!

Vi i det här fallet är Mini, som är läkare och lärare på läkarprogrammet, och jag (Anna) som arbetar som internationell koordinator. Tillsammans med våra kollegor vid Universidad del Azuay School of Medicine ska vi diskutera vårt samarbete kring lärar- och studentutbyte på läkarprogrammet. Vår gemensamma plan är att söka fortsatt finansiering genom Linnaeus-Palme för detta samarbetsprojekt.

Linnaeus-Palme är ett Sidafinansierat utbytesprogram som ska stimulera samarbete mellan universitet och högskolor i Sverige och i låg- och medelinkomstländer och bidra till ett långsiktigt samarbete. Läkarprogrammet har för närvarande fyra pågående samarbetsprojekt finansierade genom Linnaeus-Palme med universitet i Etiopien, Malawi och Kina utöver detta i Ecuador. Till hösten inleds också ett samarbete med ett universitet i Indien.

Om Ecuador

Ecuador har fått sitt namn efter ekvatorn som skär genom den norla delen av landet. Det sträcker sig från Amazonbäckenet över Anderna och ner mot Stillahavskusten i Sydamerika och hundra mil ut i havet ligger ögruppen Galápagos som är känd för sitt unika djurliv. Landet är till ytan drygt hälften så stort som Sverige och har knappt 16 miljoner invånare. Det är indelat i 24 provinser och Cuenca, som är huvudstad i provinsen Azuay, är den tredje största staden efter Guayaquil och Quito (huvudstaden). Här bor knappt 400 000 invånare.

Olja dominerar Ecuadors ekonomi men landet är också världens största exportör av bananer. Fattigdomen är utbredd, inte minst bland ursprungsfolken och ättlingar till afrikanska slavar. Det stora beroendet av några få råvaror, främst olja och bananer, gör Ecuador sårbart för prisförändringar på världsmarknaden och påverkar både ekonomi och politik.

Läs mer om Ecuador