Reflektioner från KIs deltagande på EAIE-konferensen i Toulouse 2024

Sammanställd med stöd av medarbetare från Internationella kansliet, och Avdelningen för utbildning och forskarutbildningsstöd vid KI som deltog i konferensen.

I år deltog representanter från Karolinska Institutet på European Association for International Educations årliga konferens, som hölls i Toulouse. Eventet samlade imponerande 7 300 deltagare från hela världen och erbjöd ett rikt program av presentationer, nätverkande och kunskapsutbyte. KIs deltagande möjliggjordes tack vare finansiering från Erasmusmedel, vilket täckte både resa och boende för flera deltagare. Här delar vi några reflektioner från våra medarbetare som deltog kring årets teman.

Europauniversitet och nya utbildningsformat

Ett genomgående tema på konferensen var utvecklingen av Europauniversitet och deras utbildningsmodeller. Många idéer diskuterades, framför allt kring kortare och hybridbaserade utbildningsformat, så kallade BIPs (Blended Intensive Programmes). Även om dessa format ansågs innovativa och populära, påpekades att de ofta kommer med administrativa utmaningar i förhållande till den relativt begränsade utkomsten. Konferensen erbjöd också en utställning, där lärosäten och organisationer hade möjlighet att synas och knyta kontakter. Flera deltagare delade med sig av sina erfarenheter under konferensen, både framgångar och utmaningar, vilket gav rika möjligheter att lära av varandra.

Mobilitet och integration

En annan viktig punkt var vikten av att inkludera internationella utbytesstudenter i värdlärosätets ordinarie kurser och klassrum. Integration visade sig vara en nyckel till att skapa en meningsfull utbytesupplevelse för alla parter. Diskussioner fördes kring hur man bäst kan stötta dessa studenter och öka deras delaktighet i det akademiska livet vid värdlärosätet.

Partnerskap och nätverkande

Konferensen bjöd på många möjligheter att träffa nuvarande och potentiella framtida partners, och deltagarna från KI hade givande möten som ledde till fördjupade samarbeten. Det fanns också tillfällen att nätverka inom vårt eget Europauniversitet NeurotechEU och med kollegor från andra svenska lärosäten. Många frågor kunde klaras upp genom de möten som hölls, vilket stärker grunden för framtida projekt och samarbeten.

Ansvarsfull internationalisering

Ett ämne som upprepades under konferensen var ansvarsfull internationalisering. Flera partners fortsätter att erbjuda korta mobilitetsprogram till avlägsna länder, vilket väcker frågor om hållbarhet och miljöansvar. Det står klart att det finns ett behov av att tänka över hur vi balanserar internationalisering med globala miljömål och inte bara etiskt och säkerhetsmässigt som också är viktiga delar av ansvarsfull internationalisering.

Inkludering och tillgänglighet

Inkludering av studenter som av olika skäl inte har möjlighet att delta i längre utbyten lyftes också fram som ett prioriterat område. För studenter med familjeåtaganden eller begränsad ekonomi diskuterades möjligheten att genomföra kortare utbyten för att öka tillgängligheten till internationella erfarenheter.

Utbildningens roll i en orolig tid

Konferensen satte också fokus på utbildningens betydelse i dagens osäkra värld. EU-kommissionen betonade utbildningens roll som ett verktyg för att främja internationellt samarbete och bidra till flera av EU-prioriteringar, såsom den gröna omställningen. Särskilt betonades vikten av samverkan med företag och organisationer både inom och utanför Europa för att säkerställa ett konkurrenskraftigt och innovativt Europa.

Sammanfattning
Deltagandet i EAIE-konferensen har gett oss på Karolinska Institutet både nya insikter och fördjupade relationer med partners världen över. Årets konferens lyfte flera viktiga ämnen som vi tar med oss i vårt fortsatta arbete – från utbildningens roll i en globaliserad värld till utmaningar och möjligheter kring internationell mobilitet och hållbarhet. Det är uppenbart att samarbete, både inom och utanför Europa, blir allt viktigare för att möta de globala utmaningar vi står inför.