London calling
Av: Carolina Carnek, programhandläggare, Utibldning- och Forskarutbildningsstöd
Förkyld men peppad gav jag mig iväg till London för en tvådagars kurs i examination tillsammans med min handläggarkollega och en grupp lärare från läkarprogrammet. Byggnaden där kursen hölls, Royal College of Obstetricians and Gynaecologists, ligger vackert vid Regent´s park i centrala London, ett ganska dyrt område, och vi hade bokat rum på det billigaste hotell vi kunde hitta. De bruna plyschöverkasten och den högljudda ventilationen drog ner betyget men vi hade gångavstånd till Regent´s park och Baker street låg bara ett kvarter bort. Första kvällen åt vi middag på The Sherlock Holmes hotel och spanade nyfiket på den stora grupp som träffades i rummet bredvid. Det visade sig förstås vara The Sherlock Holmes society. Så mycket mer sightseeing än så blev det inte för min del pga förkylningen men vi fick en fin promenad till kursen dagen därpå, strålande sol och betydligt varmare än det svenska oktobervädret.
Vi hade besökt London redan i maj för grundkursen i examination: ”Foundations of assessment”. Då hölls kursen på The Apothecaries Hall, en fantastisk 400 år gammal byggnad med inredning som fick oss att känna oss som Hogwarts-elever i Harry Potter-böckerna. Tyvärr var även akustiken av 1600-talsmodell så vi var glada att denna gång vara i mer moderna lokaler.
Kursen ”International advanced assessment course” anordnas av HPAC (Health Professional Assessment Consultancy) som består av några av världens främsta experter inom examination, framförallt för läkarutbildning och andra vårdutbildningar. Deltagarna kom huvudsakligen från Storbritannien men också från USA, Australien, Israel, Dubai, Libanon mm. Kursen var indelad i katedrala föreläsningar och workshops i mindre grupper. Föreläsningarna handlade om den senaste forskningen inom området, tex ”Assessment: The Evidence from the Literature” och ”Assessment through the Patient/Public: Implications for Competency-Based Medical Education”. Jag hade valt fyra workshops: “Setting the standard for written tests” som handlar om olika metoder för att avgöra godkändgräns, ”Quality Assuring Assessment Programmes” om utvärdering av examinationsprogram, ”Feedback and Assessment” och ”Assessment of Professionalism”. I varje workshop, som varade 2,5 timmar, deltog bara 10-15 personer samtidigt och man hann därför grundligt diskutera ämnena från olika lärosätens och länders perspektiv. Lagstiftning och tillsyn skiljer sig en hel del åt mellan Storbritannien och Sverige men det fanns ändå mycket kunskap och praktiska tips att ta hem till KI.
Planet hem landade på Arlanda kl 00.30 så det var trötta men inspirerade kursdeltagare som kom tillbaka till KI på fredagen!
0 comments